Každý rok řeší tisíce rodičů otázku nástupu svého dítěte do základní školy. Většina dětí je v období dosaženého šestého roku života zralá a připravená na vstup do základní školy. Nicméně u některých dětí musíme být opatrní a dobře zvážit, jestli školní nároky zvládne. Kdo rozhoduje o odkladu školní docházky? Co je potřeba pro odklad školní docházky? Jaké jsou nevýhody odkladu školní docházky?
Odklad školní docházky
O povinnosti školní docházky pojednává zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (dále jen „školský zákon“). Odklad školní docházky má oporu v ustanovení § 37 školského zákona.
Podle odst. 1 může ředitel školy na základě písemné žádosti zákonného zástupce dítěte v době zápisu dítěte k povinné školní docházce podle § 36 odst. 4 odložit začátek povinné školní docházky o jeden školní rok, jestliže dítě není tělesně či duševně přiměřeně vyspělé. Ředitel školy tak učiní, pokud je žádost doložena doporučujícím posouzením příslušného školského poradenského zařízení, a odborného lékaře nebo klinického psychologa. Začátek povinné školní docházky lze přitom odložit nejdéle do zahájení školního roku, v němž dítě dovrší osmý rok věku.
Odklad školní docházky může být učiněn i dodatečně. Jestliže se v průběhu prvního roku plnění povinné školní docházky u žáka projeví nedostatečná tělesná nebo duševní vyspělost k plnění povinné školní docházky, může podle § 37 odst. 3 ředitel školy se souhlasem zákonného zástupce žákovi dodatečně v průběhu prvního pololetí školního roku odložit začátek plnění povinné školní docházky na následující školní rok.
Kdy dát odklad školní docházky?
Žádost o odklad školní docházky je nutné podat do konce měsíce dubna toho roku, ve kterém dítě započne povinnou školní docházku. Většina zákonných zástupců o odklad žádá přímo v době konání zápisů do 1. ročníku vybrané základní škole. Učinit však můžete i mimo zápis, například krátce po něm tak, abyste to stihli nejpozději do konce měsíce dubna.
Řízení o dodatečném odkladu povinné školní docházky se zahajuje nejpozději do konce prvního pololetí školního roku, ve kterém žák začal plnit povinnou školní docházku, a to buď na základě žádosti zákonného zástupce žáka, nebo z moci úřední (v tomto případě je nezbytný souhlas zákonného zástupce žáka). K rozhodování o dodatečném odkladu povinné školní docházky nejsou vyžadována žádná další doporučení, potvrzení apod. (např. od odborného lékaře, školského poradenského zařízení).
Co je potřeba pro odklad školní docházky?
Žádost o odložení školní docházky je zcela v kompetenci zákonného zástupce dítěte. Pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum, pediatr, logoped popř. jiný odborný pracovník mohou pouze poradit a vyjádřit svůj názor. Rozhodnutí rodičů, zda svému dítěti školní docházku odloží či nikoliv, by se nikdy nemělo stát formální záležitostí, jelikož neuváženým přístupem mohou rodiče způsobit svému dítěti značné obtíže v budoucím vzdělávání i následném životě.
Pro odklad školní docházky je však potřeba doložit:
- Doporučující posouzení školského poradenského zařízení.
- Doporučující posouzení odborného lékaře.
Vzhledem ke stanovenému termínu, kdy dát odklad školní docházky, je vhodné si návštěvu školského poradenského zařízení i odborného lékaře zajistit včas. Odborným lékařem bývá nejčastěji pediatr, kterého dítě navštěvuje. Objednací lhůty v poradnách jsou však většinou o dost delší, než u dětských lékařů, s čímž je třeba počítat.
Co se školských poradenských zařízeních týče, vyjádření o potřebě odkladu povinné školní docházky vydává zpravidla pedagogicko-psychologická poradna. Je však možné využít i jiná školská poradenská zařízení, například speciálně pedagogická centra, která jsou určena pro děti s různými speciálními potřebami.
Nevýhody odkladu školní docházky
Mezi nevýhody odkladu školní docházky dítěte patří:
- Významný věkový rozdíl. Ve třídě, kde se sejdou čerstvě šestileté děti s osmiletými, může nastat problematická situace, která vyústí zbytečným stresem a zátěží pro sebevědomí u mladších dětí. Prvňáci, kteří odpovídají vývojem i schopnostmi svému věku, mohou v důsledku vést v odpor vůči vzdělávání, snížení sebevnímání a v neposlední řadě v problémy ve vztazích s vrstevníky.
- Ztráta motivace dítěte. Odložení nástupu do školy znamená, že dítě stráví další rok ve školce. Pokud nebyl odklad opodstatněný, dítě může mezi mladšími dětmi vynikat, ale také brzy ztratit zájem o činnosti, které už zná a bezpečně ovládá. Do první třídy tak nenastoupí se zvídavým očekáváním, ale spíš s pocitem nudy. Je potřeba se dítěti s odkladem v mateřské škole věnovat ve větším rozsahu, aby nezakrnělo a opakovací rok byl pro ně účelný.
- Větší úsilí na straně pedagogů. Široké spektrum dětí vyžaduje více individuálního přístupu a tedy více úsilí vyučujícího.
Kdo rozhoduje o odkladu školní docházky?
Ředitel školy je tím, kdo rozhoduje o odkladu školní docházky. Učinit tak může na základě písemné žádosti zákonného zástupce dítěte. Tato žádost musí být navíc doložena doporučujícím posouzením příslušného školského poradenského zařízení, a odborného lékaře nebo klinického psychologa.
Tereza vystudovala práva na Masarykově univerzitě v Brně. Má dlouholetou praxi, od roku 2012 se živí jako redaktorka, novinářka, reportérka a překladatelka. Psaním se zabývá i ve svém volném čase a jejím snem je jednou vydat svoji vlastní knihu. Miluje pečení a svým blízkým s oblibou připravuje dorty a jiné dobroty.