Okruh míst, kde nepotřebujete klasický občanský průkaz, ale můžete se prokazovat přes mobilní aplikaci, se opět rozšířil. Od 1. července tak eDoklady, které jsou alternativou tradičního občanského průkazu, akceptují úřady práce, finanční a krajské úřady, obce s rozšířenou působností, soudy nebo všechny policejní složky. Na webu to uvedla Digitální a informační agentura (DIA), která aplikaci vytvořila. Už dřív začaly elektronický doklad přijímat ústřední orgány státní správy nebo policie v terénu. Co to je elektronická identita? Jak si udělat elektronickou identitu?
Elektronická identita občana
Mobilní aplikace eDoklady je mobilní aplikace, která představuje novou éru v prokazování totožnosti. V zabezpečené formě obsahuje občanský průkaz. V současnosti sice elektronická občanka plně nenahrazuje klasickou občanku, v budoucnu se však očekává plošné zavedení elektronických dokladů.
Zavedení elektronické identity by přineslo řadu benefitů. Cílem je usnadnit a zrychlit vyřizování úředních záležitostí a zároveň posílit kybernetickou bezpečnost. Občané by se s ní mohli snadno a rychle identifikovat online při vyřizování úředních záležitostí, jako je podání daňového přiznání, žádost o sociální dávky nebo registrace živnosti. Zároveň by se eliminovala nutnost osobní návštěvy úřadů, která je časově náročná a pro občany mnohdy frustrující.
Elektronická identita posílí kybernetickou bezpečnost. Díky biometrickému ověření se ztíží zneužití identity podvodníky. Elektronický podpis zajišťuje integritu a autentičnost elektronicky podepsaných dokumentů.
Co to je elektronická identita?
Elektronická identita neboli e-identita je digitální podoba identity občana. E-identita umožňuje prokázat se pouze pomocí mobilního telefonu. Elektronická identita zajišťuje vyšší míru důvěry a bezpečnosti. Představte si ji jako digitální občanský průkaz, který vám umožňuje:
- Přihlásit se do online služeb – Portál občana, datová schránka, eRecept, Finanční správa, ČSSZ a mnoho dalších.
- Podepisovat dokumenty elektronicky – Bezpečně podepsat smlouvy, faktury a další dokumenty online bez nutnosti papírového vytištění a ručního podpisu.
- Ověřovat vaši totožnost – Prokázat se online při registraci do služeb, otevírání bankovních účtů nebo při nákupu zboží a služeb online.
Elektronická občanka
Co je to elektronická občanka? Elektronická občanka neboli eObčanka je digitální alternativa klasického občanského průkazu, tedy fyzické karty. Nejedná se o samostatný doklad, ale spíše o funkci občanského průkazu s aktivovaným čipem. Všechny občanské průkazy vydané po 1. 7. 2018 obsahují čip, který umožňuje jeho použití pro elektronickou identifikaci a další online služby.
Po stažení mobilní aplikace a po prokázání můžete nahrát digitální kopii svého občanského průkazu a tou se začít prokazovat na vybraných úřadech.
Kde se můžu prokazovat eObčankou?
Od 20. ledna 2024 je možné se elektronickým dokladem prokázat na ústředních správních úřadech. 1. července 2024 se do této skupiny připojily další státní orgány, mezi něž patří policie a soudy. A nakonec od 1. ledna 2025 budou elektronické doklady přijímat i zbylé orgány veřejné moci a soukromé osoby, které mají právně danou povinnost ověřovat něčí totožnost či jiný osobní údaj. Sem spadá například pošta, zdravotní pojišťovny a školy.
Jak si udělat elektronickou identitu?
Nutno podotknout, že elektronická identita občana není povinná. I nadále můžete používat svůj občanský průkaz v papírové podobě. E-identita vám však může usnadnit život v digitálním světě a zrychlit a zjednodušit mnohé procesy.
Pro aktivaci E-identity je nutné navštívit úřad městské části nebo Magistrát s občanským průkazem a PINem.
NIA ID je identifikační prostředek umožňující zaručené prokazovaní totožnosti při přihlašování k online službám, které požadují alespoň značnou úroveň důvěry prostředků identifikace. Založení NIA ID můžete provést prostřednictvím registračního formuláře. Před prvním použitím je potřeba prostředek NIA ID aktivovat, a to buďto prostřednictvím přihlášení do datové schránky, ověřením pomocí eObčanky nebo osobní návštěvou kontaktního místa veřejné správy Czech POINT.
Mobilní klíč eGovernmentu je další bezplatný způsob, jak si udělat elektronickou identitu.
Funguje na bázi mobilní aplikace, kterou si můžete stáhnout z App Store nebo Google Play. Pro aktivaci Mobilního klíče eGovernmentu budete potřebovat občanský průkaz s aktivovaným čipem a čtečku čipových karet. Po aktivaci Mobilního klíče eGovernmentu se můžete s ní přihlašovat do online služeb a podepisovat dokumenty elektronicky.
Identifikační prostředky soukromých subjektů
Existují i další identifikační prostředky, které lze použít jako E-identitu, ale ty jsou obvykle vydávány soukromými subjekty a mohou být zpoplatněny. Soukromoprávní kvalifikovaní poskytovatelé v současné době vystavují následující identifikační prostředky:
- Bankovní identita (Komerční banka, Air Bank, Raiffeisenbank, Fio banka a další),
- MojeID (od sdružení CZ.NIC).
Tereza vystudovala práva na Masarykově univerzitě v Brně. Má dlouholetou praxi, od roku 2012 se živí jako redaktorka, novinářka, reportérka a překladatelka. Psaním se zabývá i ve svém volném čase a jejím snem je jednou vydat svoji vlastní knihu. Miluje pečení a svým blízkým s oblibou připravuje dorty a jiné dobroty.