Pohovor je dialogem mezi vámi a personalistou, nikoli strašákem a zkouškou. Pohovor slouží k prověření kompatibility mezi uchazečem a potencionálním zaměstnavatelem. Máte šanci předvést své schopnosti, dovednosti a znalosti. Nezapomínejte však na to, že zaměstnavatel si sice vybírá nového zaměstnance, ale vy si vybíráte firmu, ve které budete trávit spoustu času, a proto byste si měli být jistí, že daná firma skutečně splňuje vaše požadavky. Pojďme se společně podívat na to, jak se připravit na pracovní pohovor, co dělat a co nedělat na pohovoru a jak jít oblečený na pohovor.
Jak napsat dobrý životopis
Součástí přípravy na pohovor je životopis. Životopis (curriculum vitae, CV) v žádném případě nesmí obsahovat chyby. Musí být gramaticky i stylisticky správný, jelikož to je to první, co personalista uvidí a chcete na potenciálního zaměstnavatele udělat dobrý dojem. Životopis by neměl být příliš dlouhý, pište stručně a k věci. Také se zeptejte někoho dalšího, kdo si váš životopis přečte a objektivně zhodnotí.
Jak se připravit na pohovor
Než na pohovor vyrazíte, udělejte si domácí přípravu. Štěstí přeje připraveným a pro pohovor to platí dvojnásob. Jak se připravit na pracovní pohovor? Personalista se vás zcela jistě zeptá, co všechno o společnosti víte, takže byste neměli být těmito otázkami zaskočeni.
Spolehlivým a bohatým zdrojem informací jsou webové stránky společnosti a sociální média. Nastudujte si, jaká je velikost firmy, počet zaměstnanců, jak dlouho je na trhu, kde všude působí, jaká je oblast jejího působení, na jakých projektech aktuálně pracuje, jaké produkty či služby nabízí, popřípadě informace o konkurenci.
Pokud znáte někoho, kdo ve firmě pracuje či pracoval, využijte toho. Také na internetu lze najít užitečné recenze a zkušenosti bývalých zaměstnanců. Informace o společnosti též vyčtete z obchodního rejstříku, výročních zpráv, propagačních letáků a katalogů, nejrůznějších článků, apod. Snažte se vybrat si z těchto informací něco, co vás překvapilo, zaujalo a proč vás daná firma láká.
Prostudujte pracovní inzerát
Samotná inzerovaná pozice je dalším důležitým bodem v návodu, jak se připravit na pracovní pohovor a uspět. Důkladně si pročtěte danou pracovní nabídku, zejména odpovídáte-li na více inzerátů. Soustřeďte se na pracovní náplň, požadavky na kandidáty, kritéria výběru a další podstatné informace. Pokuste se sami sebe dosadit na dané místo a představte si, jak byste jako zaměstnanec řešili zadané úkoly. Jestliže jste se s podobnými úkoly již někdy setkali v předchozím zaměstnání, připravte si o tom povídání. Zkušenosti z praxe podpoří dovednosti ve vašem životopisu a udělá to dojem na personalistu.
Uvádíte-li v životopise znalost cizích jazyků, mělo by to odrážet realitu, personalisté si to rádi ověřují. Připravte se na to, že minimálně část pohovoru proběhne v cizím jazyce, nejčastěji v angličtině. Především ucházíte-li se o pozici, kde je znalost cizích jazyků kritériem pro přijetí.
Co dělat a co nedělat na pohovoru?
Pro dělat na pohovoru? Chovejte se slušně, a to nejen k personalistovi. Při každé příležitosti pozdravte, poproste a poděkujte. Seďte v klidu a vzpřímeně, určité držení těla se od vás očekává. Navazujte oční kontakt a usmívejte se. Přijďte včas, ideálně 5-10 minut před začátkem domluvené schůzky. Naslouchejte, odpovídejte slušně a zajímejte se.
Předem si připravte odpovědi na často kladené otázky na pohovorech:
- Proč chcete pracovat právě v naší společnosti?
- Proč se ucházíte o tuto pozici?
- Co považujete za svůj největší úspěch v předchozím zaměstnání?
- Jaký je důvod odchodu z dosavadního zaměstnání?
- Jaké máte vyhlídky do budoucna? Kde se vidíte za rok/3 roky/5 let?
- V čem vidíte svůj největší přínos pro naši společnost?
- Jaké jsou vaše silné stránky?
- Jaké jsou vaše slabé stránky?
- Jakou máte představu o finančním ohodnocení?
- Kdy můžete nastoupit?
Až se vás na konci pohovoru personalista zeptá, jestli máte nějaké otázky, určitě neříkejte ne. Ukažte, že o danou pozici máte opravdu zájem. Popis v inzerátu mohl být sebevíc detailní a slova personalisty naprosto vyčerpávající; přesto můžete v průběhu pohovoru nalézt alespoň jednu nejasnost.
Zajímejte se o projekty, na kterých právě pracují, jestli připravují nové produkty či služby; o potenciální tým, způsob vedení či o firemní kulturu. Je daná pozice nově vytvořená, nebo někoho nahrazujete (z jakého důvodu)? Stejně tak se můžete zeptat na to, jak by mohl vypadat typický pracovní den, nebo čeho by měl nováček dosáhnout v prvních 30, 60 a 90 dnech.
Co nedělat na pohovoru?
Na pohovor nikdy nechoďte pozdě (ani příliš brzy). Nevytahujte během pohovoru mobil, ani nenechávejte zaplé zvuky. Dovnitř nechoďte s kelímkem kávy v ruce, s jídlem ani se žvýkačkou v puse. Nepodceňujte nonverbální komunikaci, tudíž se příliš nedotýkejte obličeje a vlasů, nekousejte si nehty ani rty a na židli se nerozvalujte. Neťukejte prsty o stůl, ani nohou o zem.
Při rozhovoru se nepodceňujte, ale ani nevychvalujte do nebes. Nechovejte se arogantně, ani nadřazeně. Nelžete a neříkejte nic, čím byste si protiřečili. Nebuďte negativističtí a na nic si nestěžujte.
Nervozita před pohovorem?
Posledním krokem, jak se připravit na pracovní pohovor, je psychická pohoda. Pokud víte, že vaše nervozita a úzkosti negativně ovlivňují vaše vystupování a sabotují váš úspěch, nebojte se to před personalistou přiznat. Uleví se vám, uvolníte tak ze sebe velké napětí a vy se budete moci soustředit na konverzaci a ne na to, jak se vám svírá hrdlo, nebo si propotíte oblíbenou košili. Nervozita je lidská a personalisté jsou přeci také jen lidi. Pokud však vaše upřímnost změní atmosféru pohovoru, nebo vás personalista dokonce odmítne či zareaguje negativně, je to váš signál k odchodu a vyhnete se tak kulce. Personalista má reprezentovat kulturu společnosti a představte si, jak by se k vám asi chovali v závažnějších situacích.
Jak se obléct na pohovor
Nyní se zaměříme na to, jak jít oblečený na pohovor. Svým vzhledem reprezentujete sami sebe. Je důležité udělat dobrý dojem na potenciálního zaměstnavatele a měli byste vypadat profesionálně, odhodlaně a důvěryhodně.
Bohužel neexistuje obecný dress code, který by platil pro všechny firmy. Je nezbytné nastudovat si o dané společnosti co nejvíce informací, včetně toho, jaká kultura a atmosféra ve firmě panuje. Cílem je vypadat tak, jako byste tam již pracovali. Oblékání ve startupu se liší od oblékání v korporaci. Jiné oblečení je vhodné do veřejných institucí, do banky či do IT firmy. Také je rozdíl mezi pohovorem na manažerskou a nemanažerskou pozici.
Jak jít oblečený na pohovor?
Jak se obléct na pohovor? Dress code na pohovor dělíme na: business formal, business casual a smart casual. Čím vyšší je pozice, o kterou se ucházíte, tím formálnější musí být vaše oblečení. Sáhněte po tlumených, neutrálních a tlumených barvách. Nic nezkazíte blůzou, halenkou, košilí, svetrem, kostýmem, sukní či šaty, sakem, oblekem, kravatou, společenskými kalhotami, uzavřenými lodičkami, mokasíny či koženými botami.
Co na pohovor nepatří?
Co si na pohovor neoblékat? Nevhodné jsou příliš krátké sukně, šortky, hluboké výstřihy, tílka, sandály, nebo nevhodné nápisy. Oblečení, které je špinavé, propocené, roztrhané, děravé, nepadnoucí, obnošené, nebo které je cítit cigaretovým kouřem či přepáleným olejem nechte doma. Boty, oblečení a doplňky by měly být sladěné k sobě. Pamatujte, že méně někdy znamená více. Přesto byste se měli v oblečení cítit dobře a nedělat ze sebe někoho, kým nejste.
Tereza vystudovala práva na Masarykově univerzitě v Brně. Má dlouholetou praxi, od roku 2012 se živí jako redaktorka, novinářka, reportérka a překladatelka. Psaním se zabývá i ve svém volném čase a jejím snem je jednou vydat svoji vlastní knihu. Miluje pečení a svým blízkým s oblibou připravuje dorty a jiné dobroty.