Home Office. Ještě nedávno byla práce z domova v našich končinách neznámá. Pak přišla koronavirová pandemie a dostala tento pojem do podvědomí všech. Možná, že už se život vrátil do starých kolejí, ale práce home office i nadále vzbuzuje zvýšenou pozornost. Čím dál více lidí totiž láká pracovat z domova, jelikož v tom vidí převahu pozitiv a méně negativ.
Práce na home office se jednoznačně stává čím dál populárnější volbou výkonu práce. Zejména díky moderním technologiím a internetovému připojení, které umožňují efektivní komunikaci a práci na dálku, tak home office může nabídnout žádanou flexibilitu a pohodlí. Statisticky dle webu Behaviolab pracuje z domova 37% lidí, z toho je 22% jen na částečném home office a 15% zaměstnanců pracuje jen z domova.
Než však vašeho zaměstnavatele požádáte o práci z domova, tedy o práci z domova, nejprve si v tom s námi udělejte jasno. Víte, jak funguje home office?
Co je to home office?
Home Office neboli práce z domova je pracovní režim, při kterém podle ustanovení § 317 zákona č. 262/2006 Sb., zákona zákoníku práce (dále jen „zákoník práce“) zaměstnanec vykonává sjednanou práci v pracovní době mimo pracoviště zaměstnavatele za dohodnutých podmínek.
To v překladu znamená, že zaměstnanec místo tradičního pracovního prostředí v kanceláři k plnění svých pracovních povinností využívá jiné místo, nejčastěji svůj domov.
Pojem home office zákoník práce nezná a neexistuje tedy ani jeho přesná definice. Uvedený paragraf obecně pojednává o problematice práce na dálku, tedy o výkonu práce mimo pracoviště zaměstnavatele a nikoli výlučně o práci z domova. Proto je nezbytné, aby si zúčastněné strany nastolily pevná pravidla.
Novelizace práce na dálku
V dnešní době situace ohledně home office stále vznáší spoustu otázek. To především díky chystaným změnám v pravidlech práce na dálku a dalších pracovněprávních vztahů. Novela zákoníku práce konečně úspěšně prošla Poslaneckou sněmovnou. Novinky v oblasti práce na dálku, a tedy i home office práce tak budou platit již od 1. 10. 2023. Další změny v pracovním právu s sebou přinese až nový rok.
Kdo má nárok na home office?
Nárok na home office má ten zaměstnanec, který splní podmínky stanovené zákoníkem práce. Na pracovněprávní vztahy zaměstnance pracujícího z domova se totiž z pohledu pracovního práva vztahuje stejná právní úprava jako na zaměstnance, který pracuje na pracovišti zaměstnavatele. Pokud tomu nebrání povaha vykonávané práce nebo vážné provozní důvody, má zaměstnanec nárok na home office.
Podle aktuální právní úpravy zaměstnanci na home office nevzniká nárok ze zákona. Taktéž platí, že zaměstnavatel home office nemůže jednostranně nařídit. Povinný home office bude od účinnosti novely povolený pouze ve výjimečných případech, a to za předpokladu, že tak stanoví opatření orgánu veřejné moci podle zákona – pouze na dobu nezbytně nutnou a pouze pokud bude místo výkonu práce na dálku pro výkon práce způsobilé.
Nově budou mít nárok na home office i zaměstnanci s dětmi do 8 let věku, těhotné zaměstnankyně, zaměstnanci pečující o děti mladší 9 let nebo osoby dlouhodobě závislé na péči jiné fyzické osoby.
Ne každému vyhovuje práce z domu
Práce z domu může narušit hranici mezi pracovním a osobním životem. Někteří lidé potřebují pro dobrý pracovní výkon pevně daný řád a kancelářské prostředí, kde se mohou plně soustředit a nejsou rušeni domácími povinnostmi či osobním životem.
Existují však i lidé, kterým vyhovuje možnost přizpůsobit si pracovní dobu podle svých potřeb, a nemají problém se doma soustředit. Pro tyto lidi může být možnost práce na home office klíčová při hledání zaměstnání.
Dalším důležitým, často opomíjeným faktorem práce z domova je absence sociální interakce s kolegy, která v domácím prostředí chybí. Zejména extroverti se bez ní z dlouhodobého hlediska neobejdou.
Výhody práce z domu
work-life balance
Flexibilnější pracovní doba je často spojovaná s prací na home office a umožňuje zaměstnancům přizpůsobit si pracovní harmonogram podle svých potřeb.
Úspora času a peněz
Při delším dojíždění vás cestování do práce může ročně stát značnou sumu peněz a navíc vám zabere velkou část dne.
Podle průzkumu, který si nechala firma Amazon vyhotovit společností Ipsos, si 77 % Čechu hradí náklady spojené s cestou do práce sami.
Z těchto lidí utratí 39 % maximálně 1 000 Kč za dopravu, 24 % utratí v rozmezí od 1 000 Kč – 2 000 Kč a necelých 16 % utratí až 4 000 Kč měsíčně.
Vlastní pracovní prostředí
Jednou z výhod home office je možnost práce ve vlastním klidném prostředí, kde vás neruší zvuky prstů ťukajících do klávesnice a hučení kávovaru.
Nevýhody práce z domu
Rozptýlení od práce
V některých případech nemusí práce z domu znamenat vždy klid. Domácí prostředí může někoho lákat k jiným činnostem, nebo se v případě malých dětí můžete potýkat s hlukem.
Sociální izolace
Omezení sociálních interakcí při práci z domova může u některých lidí negativně ovlivnit jejich psychickou pohodu a pracovní disciplínu
Problémy s technikou
Při práci z domova jste často odkázání se závadami jen na sebe a v některých oblastech vás může brzdit pomalé internetové připojení
Omezení kariérního růstu
Práce z domova může omezit možnosti neformálních setkání a networkingových příležitostí, což může mít dopad na kariérní růst a příležitosti k povýšení.
Jak požádat o home office?
O home office je nutné požádat písemnou žádostí. Nyní je možné dohodnout se ústně, nově bude nutné uzavřít ji písemně. Dohoda o práci na dálku bude moci být sjednána samostatně, nebo jako součást pracovní smlouvy.
Dohoda bude muset obsahovat:
-
místo výkonu práce na dálku,
-
rozsah práce na dálku,
-
způsob komunikace mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem,
-
zadávání a kontrola práce,
-
způsob rozvržení pracovní doby,
-
způsob náhrady nákladů, které při práci na dálku vzniknou,
-
způsob zajištění a kontroly BOZP.
Zatím je na vůli zaměstnavatele, aby určil, pro jakou pracovní pozici je práce z domova vhodná. Nemá ani povinnost zdůvodňovat, proč se rozhodl povolit nebo nepovolit zaměstnancům home office. I to se však změní a od října bude zaměstnavatel povinen předložit konkrétní důvod k zamítnutí práce z domova, a to v písemné formě.
Jak funguje home office?
Home office funguje na vzájemné dohodě mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem. Zaměstnanec vykonává své pracovní povinnosti v pohodlí vlastního domova. Pokud zaměstnanec vykonává práci mimo pracoviště zaměstnavatele, musí dodržovat podmínky sjednané v dohodě o práci na home office. Předpokladem je též klidné prostředí bez rušivých vlivů se stabilním internetovým připojením.
Co vše hradí zaměstnavatel?
V případě, že zaměstnavatel práci na dálku povolí, vznikne mu podle novely povinnost hradit náklady na práci z domova (elektřina, vytápění, voda). Náklady budou moci být propláceny v prokazatelné výši nebo paušálně – paušální náhrady budou založeny na statisticky zjištěné průměrné spotřebě dospělé osoby v domácnosti (částka bude průběžně upravována vyhláškou Ministerstva práce a sociálních věcí).
Nedodržení nové právní úpravy home office bude mít sankční důsledky.
Tereza vystudovala práva na Masarykově univerzitě v Brně. Má dlouholetou praxi, od roku 2012 se živí jako redaktorka, novinářka, reportérka a překladatelka. Psaním se zabývá i ve svém volném čase a jejím snem je jednou vydat svoji vlastní knihu. Miluje pečení a svým blízkým s oblibou připravuje dorty a jiné dobroty.