Ze života to známe všichni. První dojem je důležitý víc, než si mnohdy uvědomujeme, v případě pracovního pohovoru na to však téměř vždy zapomínáme. Přitom úspěšný pracovní pohovor je tím, co často nejvíce ovlivní to, zda vás do nové práce přijmou či ne. A o vyšších postech to platí dvojnásob. Proto vám přinášíme pár rad, co rozhodně nedělat na pracovním pohovoru.
Rozhodně nechoďte oblečení jako do kina či na rande
Šaty dělají člověka, to je zlaté pravidlo. Pokud se chystáte na pracovní pohovor, obléknout se střídmě a vkusně je základem. Nikdy si neoblékejte výstřelek poslední módy, barevné kreace ani nic co je už pár dní propocené, chlupaté od vašeho čtyřnohého miláčka či nevyžehlené. Dobrý první dojem docílíte umírněným, decentním a nenápadným leč rafinovaným oblečením působícím seriózně.
Nechlubte se tituly a už vůbec netrvejte na jejich vyslovování
I když to možná myslíte dobře a chcete upozornit svého budoucího zaměstnavatele na své dosažené vzdělání, na žádného zaměstnavatele to nepůsobí dobře, natož důvěryhodně. Naopak můžete snadno vzbudit dojem, že jste jen vychloubači, co více namluví než ve skutečnosti dokáží. Za vás mluví váš životopis a úspěchy, kterých jste skutečně dosáhli, než jen papírové tituly. Nejhorším prohřeškem je pak srovnávání vašich titulů s nadřízeným, či dotazování na jeho vzdělání.
Neflirtujte!
Svůdné pohledy a lechtivá slůvka si nechte kamkoli jinam, na pracovním pohovoru je flirtování přísně zakázáno – ve vašem vlastním zájmu. Neflirtovat – a to platí pro obě pohlaví, ať už jste muž či žena. Ano, někdy to může zabrat, ovšem dnes už jsou pracovní pohovory vedeny na jiné úrovni než dříve a často první člověk, s kterým jednáte je v uvozovkách pouhý personalista. Až pokud jej oslovíte a upoutáte svými schopnostmi, můžete se ucházet o místo a potkat se přímo s vaším potencionálním nadřízeným. Nevhodným chováním skončíte hned v první kanceláři.
Nelitujte se a nesnažte se vzbudit soucit!
Vaše přátele to možná zajímá, ale věřte tomu, že žádný profesionální personalista nebo zaměstnavatel nestojí znát dopodrobna vaše životní trable a strastiplné peripetie. Natož pak na první schůzce. V žádném případě se neuchylujte ke snaze vyvolat soucit a své rodinné potíže, špatnou finanční situaci a křivdy z minulých zaměstnání si nechte jen a jen pro sebe. Práci díky nim určitě nezískáte.
Nechovejte se familiérně
Ať už jste sebedružnější povahy a váš humor, vtip a šarm je znám široko daleko, přu pracovním pohovoru se chovejte distingovaně a vkusně. Rozhodně zapomeňte na řeči, které se hodí spíše ke kávě či posezení s přáteli, a na tykání rovnou zapomeňte. Žertování, dvojsmysly či vtipné historky, které jste o firmě slyšeli, raději nechte hluboko ve své mysli a soustřeďte se jen na fakta týkající se vašich profesních zkušeností a kladů, díky kterým můžete být přínosem pro firmu, v které žádáte o práci.