Není to tak dávno, kdy existoval jen jeden typ základní školy. Vzhledem k povinné školní docházce neměly děti ani jejich rodiče na výběr, a i přes možné zdravotní problémy muselo jejich dítě školu navštěvovat. Nezřídka kdy se tak stávalo, že se kvůli poruchám učení nebo pozornosti, stávalo terčem posměšků jeho spolužáků. Přitom nebylo špatné, bylo jen jiné.
Ani u zdravých dětí neměly dříve rodiče na výběr, jaký typ výuky pro ně chtějí. Podle spádové oblasti šlo dítko k zápisu do předem určené školy a potom děj se vůle boží. Málokdo se zajímal, jaké má dítě psychické problémy, co snáší dobře a z čeho je naopak rozhozené. Šlo jen o to děti naučit to, co mají podle tabulek umět.
Ne nadarmo se říká, že v dětství vznikají dlouhodobé psychické problémy a bloky. Roli může hrát jednak výchova rodičů a jednak právě čas strávený na základní případně mateřské škole. Tam také dítě od určitého věku tráví většinu svého dne.
Dnešní doba naštěstí nabízí mnoho různých možností, jak a kde základní školu absolvovat. Rodiče si tak mohou vybírat nejen ze speciálních základních škol pro děti s poruchami učení nebo jinou indispozicí, ale také mohou zvažovat absolvování povinné školní docházky ve školách s alternativními výukovými metodami. Dříve zažitá představa dětí rozsazených do lavic podle velikosti s rukama za zády, se tak pomalu ale jistě bortí. Lidé začínají přicházet na to, že učit děti můžeme i jinak. Bohužel stále existují lidé, kteří chtějí, aby bylo jejich dítě „normální“ za každou cenu.
Obzvláště pro děti s postižením a poruchami může být výuka v běžných základních školách velmi stresující. Bez speciálních asistentů, kteří se jim v hodině věnují, nezvládají učení a po určitě době mohou za spolužáky začít výrazně zaostávat. Není chybou, že si této skutečnosti rodiče všimnou až poté, co jejich dítě poprvé usedne do školních lavic, ale je důležité, aby začali nastalou situaci řešit včas. V těchto případech je dobré navštívit speciálně pedagogická centra, kde nám poradí, jak dále postupovat.