Dříve se za základní gramotnost považovala schopnost rozumět číst a psát, avšak s postupem času k ní přibyly i další dovednosti, které by měl každý člověk ovládat. Dokonce existuje i Mezinárodní den gramotnosti, který připadá na osmého září a poprvé ho vyhlásila organizace UNESCO. Řadí se sem například sociální, přírodovědná, finanční nebo mediální gramotnost, která je v dnešní době čím dál zásadnější. Všichni, kdo čtou zprávy by totiž měli rozumět tomu co čtou a vyhodnocovat tato sdělení. Sem se řadí například schopnost racionálně a objektivně vyhodnocovat informace. Z velké části se mediální gramotnost zakládá na čtenářské gramotnosti. Na mnoha základních školách ve vzdělávacích programech proto dbají, aby u dětí byly rozvíjeny všechny gramotnosti souběžně a rovnoměrně.
Právě čtenářská gramotnost dbá především na porozumění textu a přemýšlení o něm a jeho účelech. Je založena na několika postupech, a to obecném porozumění toho, co čtenář čte, schopnosti v textu hledat informace, umět text interpretovat nebo posoudit ho i jeho formu. Právě k rozvoji čtenářské gramotnosti v mnoha ohledech pomáhají umělecké obory, jako je hudební, výtvarná nebo dramatická výchova. Hudební výchova podporuje čtenářskou gramotnost například v porozumění textů a jejich následné hudební realizaci, čtení not a hudebních značek nebo textů z hudební historie. V matematické gramotnosti potom vede k orientaci v metrorytmické struktuře, vnímání rytmů nebo logiky skladby. Proto mnoho škol zavedlo rozšířenou hudební výuku, která nejenom že nadaným dětem umožňuje dále rozvíjet jejich hudební talent, ale poskytuje jim také mnoho dovedností navíc.