Možná si myslíte, že v dnešní době tabletů, chytrých telefonů a nikdy nekončící zábavě plynoucí z obrazovek už obyčejná kniha nemá u dětí šanci. Nebo naopak patříte k těm, kteří mají za to, že knihy jsou přežitek a jejich vliv na děti se přeceňuje. Jen si vzpomeňte, jak jste vy byli rádi, když vám rodiče večer před spaním četli dobrodružnou knihu. I když tehdy nebylo tolik možností jako dnes, tak knihy by stále měly patřit do běžného života dětí už od nejmenšího věku.
Děti si lásku ke knihám budují už ve věku, kdy ještě sami neumí číst. Nejen, že čtení od rodičů prohlubuje rodinné vztahy, ale především učí děti mnoha důležitým věcem, které později jako když najde. Čtenářská gramotnost je pomazována za jednu z nejdůležitějších gramotností, protože umožňuje další vzdělávání a získávání nových znalostí a zkušeností. Své o tom ví například ve školce Trhanov, kde pravidelné čtení dětem je na denním pořádku. A proč byste dětem měli číst každý den i vy doma?
Čtení napomáhá rozšiřovat obzory a získávat zkušenosti o světě ale i utvářet charakter. V knihách jde často o roztržku mezi dobrem a zlem a hrdina si musí poradit svou vynalézavostí. Děti se také naučí lépe empatii a porozumění. Mimo jiné napínavý příběh rozvíjí dětskou fantazii, v knize má dítě jen obrázky, ale děj si musí představovat samo. Také učí děti soustředit se, jakmile na chvíli ztratí pozornost už neví, o čem příběh byl. Proto je dobré de po čtení dětí vždy ptát, co se dnes v kapitole stalo, nebo například, co si myslí, že se stane dál. Knihy také samozřejmě rozvíjí slovní zásobu, vyskytuje s e v nich mnoho ne až tak často používaných slov a malé děti vstřebávají vše co slyší. Důsledný rozvoj čtenářské gramotnosti už od školky poté může dětem pomáhat i ve škole, kdy si lépe pamatují výklad učitele, snadněji určí, co je důležité a mají širší slovní zásobu.