Stejně jako jiné obory i vzdělávání jde stále kupředu. Situační či diskusní formy učení doplňuje i metoda tandemové výuky.
Na jakých základech tato metoda funguje, jak moc je využívána v České republice a jaké výhody a nevýhody přináší? Pokračujte ve čtení a dozvíte se odpověď na tyto i další otázky.
Tandemová výuka si v Česku postupně hledá místo již 14 let
Tandemová neboli párová výuka je v České republice poměrně novou záležitostí.
Jako první byla představena na jedné pražské škole v roce 2010. Od té doby její kvalita značně pokročila. Nutno ovšem dodat, že i přes značné výhody a pozitiva není zahrnuta v současném vzdělávacím programu .
Možná se jí časem dočkáme. Pravdou ale je, že na ni v současné době české školství nemá dostatek financí. A některé školy často ani dostatek pedagogů.
Spojení pedagogů různých zkušeností i aprobací
Již z názvu vychází, že učitelé pracují v takzvaném tandemu. To znamená, že se během výuky střídají či vzájemně doplňují dva, zřídka i více učitelů.
Častou variantou, která je hojně využívána pro nabrání nových zkušeností, je spolupráce již zkušeného učitele se začínajícím učitelem či studentem.
Možností je i spojení učitele s člověkem z praxe, který teoretické výuce dokáže přidat nový rozměr. Toho lze často docílit i při spojení dvou učitelů stejné aprobace.
Tandemová výuka je využívána i v případech, kdy chtějí školy studium propojit napříč obory.
Díky tomu se na problematiku mohou žáci podívat z různých pohledů. V pracovních týmech českých škol se objevuje i množství pedagogických asistentů.
Ti často bývají spíše jakýmisi pomocníky bez zodpovědnosti za vedení výuky. V případě tandemové spolupráce tomu tak ale být nemusí. I zde platí, že se mohou oba tito pracovníci při výuce vzájemně doplňovat.
Výuka přináší řadu výhod i negativních vlivů
Párová výuka přináší spoustu pozitiv. Mezi ně patří například:
- individuální forma výuky,
- vzájemná motivace pedagogů a plánování,
- zvýšení kvality výuky,
- vzájemné doplňování učitelů napříč obory či znalostmi,
- vyšší motivace žáků i udržení jejich pozornosti,
- podpora začínajících učitelů.
Obrovským pozitivem při tandemové výuce je důraz na individuálnost. Vzdělávání sice probíhá v kolektivu, protože jsou ale učitelé dva, mohou si dovolit věnovat svou pozornost i individuálně jednotlivým žákům.
Ve třídách jsou obvykle žáci či studenti různých úrovní. Právě tato individualita tak může velmi pomoci například slabším studentům, kteří mají s učivem větší problémy.
Aby tandemová výuka fungovala, musí jít ega stranou. Zároveň je důležitá maximální soustředěnost při přípravě výuky.
Právě ta je alfou a omegou celého vzdělávacího procesu. To, jak bude příprava probíhat a jak bude vypadat výstup přitom záleží na zúčastněných.
Kromě cíle by se učitelé měli domluvit i na metodách využitých při výuce a postupech.
Stejně jako další metody výuky i tandemová forma vzdělávání přináší nejednu nevýhodu. A to například:
- nákladné financování výuky dvou učitelů,
- vzájemné porozumění dvojice pedagogů,
- situace, kdy chce každý z pedagogů prosadit svou pravdu,
- žáci mohou být přehlceni informacemi.
Tandemová výuka má do budoucna dveře otevřené
Tandemová výuka před mnoha lety v zahraničí zaznamenala obrovský boom, který se pomalu projevuje i u nás.
Stále více pedagogů i škol si uvědomuje, že spojení znalostí dvou či více pedagogů může přinést nejedno pozitivum.
V budoucnu se tak s touto formou výuky možná setkáme nejenom v soukromém, ale i veřejném sektoru školství.
Pozitivní vliv to může mít jak na žáky a studenty, tak i na samotné pedagogy. I pro ně je tato forma učení inspirací a motivací k ještě lepším výkonům.
Natálie Schönová je studentkou Vysoké školy ekonomické v Praze. Fascinuje ji alternativní umění, od filmu až po poezii. Je vášnivou milovnicí nevšedního jídla a psaní. Neustále zdokonaluje své kuchařské dovednosti a pracuje na svých textech. Psaní ji provází od dětství, kdy poprvé vzala do ruky tužku, a stále objevuje nové formy vyjádření.