Jakkoliv legračně zní věta „musím se naučit učit“, je umění se učit základ úspěchu po celou dobu vzdělávání. Zatímco na prvním stupni základní školy obnáší příprava dětí do školy většinou jen plnění domácích úloh a veškerou práci se vstřebáváním učiva do hlavy zajistí učitelé při výuce, s přechodem na druhý stupeň si děti poprvé přičichnou k samostudiu. První zásadní změnou, na kterou si děti musí zvyknout, je větší množství vyučujících. Zatímco na prvním stupni děti provázela všemi předměty třídní učitelka, která dobře znala všechny jejich omezení a přednosti, na druhém stupni se dětem začnou učitelé střídat. Už tento fakt sám o sobě nutí děti k větší samostatnosti, jelikož vyučující jednotlivých předmětů učí také v ostatních třídách a není tedy v jejich silách věnovat individuální pozornost každému žákovi zvlášť. I přes to však učitelé děti stále vedou studiem krok za krokem. Na tabuli jim píší, co si mají zapsat do sešitů, kde v učebnici najdou, jakou informaci, co se musí spolehlivě naučit a co naopak umět nemusí.
Často se tak stává, že teprve na střední škole se studenti pokouší přijít na to, jak se správně učit. Začínat s učením tak pozdě ale může být problematické. Obzvláště v období maturit se potom některé přepadá panika a jednoduše nevědí, jak do své hlavy dostat takové kvantum informací. Rodiče by tak měli děti k učení vést postupně už od začátku povinné školní docházky. Přestože každé dítě je jiné a stejně tak může mít každý člověk jiné účinné metody učení, existuje pár pravidel, které by měli rodiče při učení s dětmi dodržovat.
Naprostým základem proto, aby učení fungovalo, je motivace. Lépe se bude dítěti učit to, co ho něčím upoutá, než nějaké nezajímavé poučky a definice, jejichž smysl nezná. Obzvláště u mladších dětí je důležité to s učením nepřehánět. Učit bychom se s nimi měli pouze krátké časové úseky, nicméně pravidelně. Klidně si na učení vyčlenit dvacet minut denně, ale opravdu takto naplánované učení dodržovat. Pravidelný režim je důležitý také v jiných ohledech. Učit bychom se s dětmi měli pravidelně ve stejnou denní dobu, stejným způsobem a za stejných podmínek. To, co jsme se s dětmi učili v minulosti, pravidelně opakovat a připomínat. A nakonec také vést dítě k samostatné práci. Zatímco z počátku s ním budeme absolvovat celý učící proces, postupně bychom jej měli nechávat učit se samostatně. Nejen rodiče, ale také některé školy se snaží děti už od začátku naučit samostatnému učení. Jednou z takových je například základní škola Rudná.