Povinná školní docházka je jedním z přelomových období v životě každého dítěte. Zatímco v mateřské školce se děti učí vydržet nějaký čas bez rodičů, jíst příborem a dělit se s ostatními dětmi o hračky a pozornost, na základní škole se toho musí naučit mnohem víc. Kromě toho, že budou poprvé v životě „nuceny“ vstřebávat velké množství nových informací, používat logické a později i abstraktní myšlení, poprvé se také setkají s hodnocením a porovnáváním s ostatními dětmi. Zatímco ve školce a doma s rodiči totiž bylo všechno jenom hra a děti byly stále chváleny za každý pokrok a novou činnost, kterou se naučily, na základní škole se dost možná poprvé setkají s přímou kritikou.
Každé dítě je jiné, a proto se bohužel nedá předpokládat, že bude mít talent na všechno. Zatímco některé děti tak vynikají v matematice a fyzice, jiným se daří tvořit téměř profesionální obrazy v hodinách výtvarné výchovy. Obzvláště ze začátku však může být pro děti těžko pochopitelné, proč je učitelé, potažmo rodiče, nutí dělat něco, co jim nejde a za co později dostávají špatné známky. Právě ze začátku povinné školní docházky je proto nesmírně důležitý jak přístup rodičů, tak také pedagogů, kteří mohou v takto útlém věku výrazně ovlivnit budoucí vztah dítěte ke vzdělávání a budoucímu studiu.
Výběr základní školy bychom proto neměli podcenit. Pochopitelně můžeme využít naší spádovou základní školu podle adresy trvalého bydliště dítěte, nicméně není to podmínkou. Pokud to kapacita školy dovolí, dítě nám mohou přijmout i v jiné základní škole.
Poloha školy hraje pochopitelně důležitou roli. Kromě prvních pár let, kdy budeme dítě do školy pravděpodobně vozit, bychom měli počítat také s tím, že bude v pozdějším věku docházet do školy samo. Pokud tedy nevybíráme školu doslova za rohem, měli bychom si zjistit také spoje městské hromadné dopravy, jejich pravidelnost a vzdálenost zastávky od školy.
Neméně důležitým faktorem je potom výukový systém školy, prostředí, a především také jejich pedagogové. Je proto vhodné se před definitivním rozhodnutím o tom, na jakou školu naše dítě nastoupí, sejít také s třídním učitelem, které by dítě mělo. Právě ten bude totiž hlavním průvodcem a pomocníkem našeho dítěte v jeho prvních letech školní docházky a zároveň se na něj budeme obracet vždy, když budeme potřebovat něco řešit.
S nástupem na základní školu se dětem pravděpodobně změní také kolektiv dětí, na které bylo zvyklé v mateřské školce, což pro něj může být poměrně těžké. Výhodou potom mohou být školy spojené s mateřskými školami, kam děti povětšinou nastupují s kolektivem dětí, na které jsou už zvyklé z mateřské školy. Jedním z takových míst je například Základní škola Krupka a školka Krupka.