Na základní škole získáme základní stavební kameny nejen pro praktický život ale také pro budoucí vzdělávání. Nejde přitom jen o samotné vědomosti, ale také o způsob, jak se je efektivně naučit. Mnozí studenti středních i vysokých škol se potýkají se zásadním problémem, který brání jejich plynulému vzdělávání se – neumí se učit.
Nelze jednoznačně říct, že pokud se dítě nenaučí učit na základní škole, nenaučí se to už nikdy. Nicméně správné vstřebávání informací mu jistě v budoucnu průchod studiem v mnohém usnadní. Je proto důležité vykročit na základní škole tou správnou nohou a díky efektivní spolupráci rodičů a pedagog, pomoct dítěti naučit se správně učit.
Většina z nás to zná z vlastní zkušenosti – jakmile čteme článek na téma, které nás zajímá, jsme schopni jej po jednom přečtení odvyprávět svým kamarádům či kolegům v práci. Důležité informace z něj nám tak nějak automaticky utkví v paměti, aniž bychom se museli nějak zvlášť snažit, si je zapamatovat. Podobně naše mysl funguje například při sledování televize nebo poslouchání rádia. Jakmile se však dostaneme k tématu, které je pro nás osobně něčím naprosto nezajímavým, naše pozornost automaticky uvadá a obsah vyprávění, článku či rozhovoru, téměř nevnímáme. Na podobném principu funguje také paměť a učení se ve škole.
Důležité je, aby učitelé v dětech vyvolávali zájem o probíranou látku, a tím je současně přiměli k pozornosti a soustředění. Je jasné, že ne každá látka bude pro děti zábava, nicméně existují způsoby, jak si učivo zpříjemnit například různými říkankami nebo hrou. Na rodičích potom je, aby s dítětem probíranou látku doma pravidelně opakovali, a nevystavovali ho přitom stresu či tlaku. Opět je dobré opakovat látku formou hry, nebo alespoň školákovo soustřední nějak odměnit.
Základní škola Smolkova se tyto principy snaží aplikovat a výuku tak dětem maximálně zpříjemnit a usnadnit. Škola si zakládá na individuálním přístupu ke každému žákovi a pravidelných konzultacích jeho školních výkonů s rodiči. Kromě zpětné vazby rodičům se škola snaží také poskytnout co největší prostor žákům, kteří mohou sami přicházet s návrhy pro zlepšení vzdělávacího prostředí. Díky tomuto přístupu získala Základní škola Smolkova osvědčení jako „škola pro demokracii“ a zařadila se tak mezi síť škol, které pracují s žákovským parlamentem a vzájemně se inspirují v tom, jak rozvíjet participaci žáků.